Esport Spillerforeningen har hidtil primært organiseret professionelle esportsudøvere, men d. 28. januar relancerede DEF-sport og HK foreningen i et udvidet format, der har til formål at sikre rådgiving, vejledning og fair vilkår i esporten. Både for unge håbefulde talenter og etablerede professionelle.
Af Bo Storm – COO i DEF-sport
Hos Astralis, der de seneste par år har været organiseret hos Esport Spillerforeningen, ser de professionelle spillere med positive øjne på det nye samarbejde.
’’Det er kun positivt, at man støtter bredden, og dem, der har mest brug for økonomisk støtte, når de underskriver deres første kontrakter, så de ikke bliver låst fast i underlige aftaler. Tidligere i esport var der mange, der blev fanget i dårlige kontrakter, som du er tilbøjelig til at skrive under på, når du er ung og gerne vil fremad’’.
Nikolai Reedtz ‘Dev1ce’, Astralis spiller
’’Min første kontrakt, som jeg skrev under på i 2005, var ikke lovlig. Holdejeren havde retten til alt. De kunne opsige mig, men jeg kunne ikke komme ud af kontrakten. Jeg var ikke så gammel, så jeg skrev under, så jeg kunne få en løn. Jeg har også vundet pengepræmier, som jeg aldrig fik. Der havde det været rart at have nogle i ryggen’’.
Danny Sørensen, Astralis træner
Den første i verden, der organiserer esportsudøvere
I regi af Esport Spillerforeningen skriver den danske fagbevægelse historie, som den første i verden der organiserer esportsudøvere og dermed anerkender esport som et rigtigt fag.
”Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes HK og DEF-sport at indgå en aftale til glæde for esportsudøverne. Når arbejdsmarkedet udvikler sig, gør fagbevægelsen det selvfølgelig også, og der er i den grad brug for ordnede forhold”.
Lizette Risgaard, formand i FH
Direktør i DEF-sport og CSPPA, Mads Øland og formand i HK, Kim Simonsen, talte ved lanceringen
Historien om esport
Standford University i USA faciliterede i 1972 den allerførste esportsturnering, hvor 24 studerende konkurrerede om et års abonnement på musikmagasinet Rolling Stone.
I 1980’erne så de første organiserede turneringer dagens lys, blandt andet overværede 10.000 tilskuere Space Invaders Championship.
I 1990’erne accelererede gamingindustrien, – begrebet esport var endnu ikke opfundet, men spilmæcener som Nintendo og Sega begyndte at facilitere professionelle turneringer/events med præmiesummer op i mod 75.000 kr.
I 1997 faciliterede spiludvikleren John Carmarks Red Annihilation Quake, hvor over 200 spillere gamede om førstepræmien, en Ferrari 328 GTS.
Siden årtusindeskiftet har esport (Electronic Sport) som branche udviklet sig til et globalt fænomen. Det amerikanske erhversmagasin Forbes offentliggjorde i november 2019 en rapport med følgende nøgletal;
- Esport har et globalt publikum på 454 millioner mennesker. De næste tre år forventes dette tal at stige med mere end 190 millioner.
- Sponsorater, reklamering og medierettigheder er fordoblet siden 2017, til $897 millioner
- Den globale omsætning inden for esport rundede $1.1 milliard i 2019, hvilket var en forøgelse på 27% i forhold til 2018.
Esport anno 2020, et globalt fænomen
Som en konsekvens af den stigende vækst i det kulturelle, sportslige, uddannelsesmæssige og ikke mindst forretningsmæssige potentiale, er esportens samfundsmæssige relevans i 2020 ufravigelig. Esport er blevet mainstream og op i mod 5-600.000 unge gamer hver eneste dag.
Uden direkte sammenligning, er det vanskeligt ikke at drage paralleller til fodbolden, da anno 2020 er en integreret del af det danske samfund. Fodboldverdenens samfundsmæssige relevans kan ikke diskuteres og det faktum, at investeringerne forsat øges, skaber jobs, nye foreninger og kulturelle aktiviteter på lokalt og nationalt niveau. Det er præcis den vej dansk esport følger og branchens udøvere, om end det er etablerede verdensstjerner eller håbefulde unge talenter, skal sikres ordnede forhold.
»Noget af det, jeg ser i esport nu, er det samme, som jeg så i fodbold for 30 år siden, hvor der var en meget løs organisering’’
Mads Øland
I fodboldverdenen er spillerne sikret gennem overenskomster, der er blevet genforhandlet utallige gange. For esportspillere er realiteten anderledes. I Esport Spillerforeningen har vi i efterhånden mange år vejledt og rådgivet esportspillere og ved at forene vores kræfter med HK, samt koordinere vores indsatser, ønsker vi fremover at præge forholdene til gavn for esportudøvere, men selvfølgelig også for hele branchen. Derfor er der teknisk set ikke tale om en ny forening, men en relancering hvor medlemmerne vil få dobbelt medlemskab af HK og DEF-sport.
Esportsspillerne fortalte om deres karrierer og gav gode råd. Fra venstre er det Fortnite-spilleren Christoffer ‘Jarl’ Snejbjerg og Counter-Strike-spillerne Marco ’Snappi’ Pfeiffer, Lucas ’Bubzkji’ Andersen og Casper ’cadiaN’ Møller.
’’Give Back’’, autografskrivning, CS:GO og Fortnite
Ud over selve relanceringen af Esport Spillerforeningen bød aftenen på ’gode råd’ fra nogle af Danmarks professionelle esportspillere. I Counter-Strike, Casper ’cadiaN’ Møller og Marco ’Snappi’ Pfeiffer fra Heroic samt Lucas ’Bubzkji’ Andersen fra MAD Lions, samt Danmarks mest vindende Fortnite-spiller, Christoffer ‘Jarl’ Snejbjerg fra Tricked. På scenen fortalte ’cadiaN’ blandt andet, at han ved sin første kontraktunderskrivelse formentlig kunne have haft godt af lidt kvalificeret rådgivning.
‘‘Da jeg i sin tid fik min første kontrakt som 17-årig, kiggede jeg primært på, hvad jeg kom til at tjene. Jeg læste måske ikke det med småt, som kunne ende med at give én problemer”.
”Jeg tror, at Esport Spillerforeningen virkelig kommer til at gøre en forskel”.
Casper ‘cadiaN’ Møller
‘Jarl’ fulgte op;
”Der er mange situationer, hvor man som esportsspiller kan have brug for hjælp. Hvordan fungerer det, hvis man gerne vil skifte til et andet hold? Eller hvad gør man, hvis ens kontrakt ikke bliver forlænget? Det vil være rigtig godt at kunne få sparring til sådan nogle ting”.
Christoffer ‘Jarl’ Snejbjerg
Der var lang kø til autografskrivningseancen, men ingen gik forgæves og bagefter, kunne deltagerne dyste med og mod hinanden i Counter-Strike.
Eller de kunne – og det var der mange, der gjorde – vælge at stille sig i kø for på skift at udfordre ’Jarl’ i Fortnite. Under hele seancen svarede ’Jarl’ overskudsagtigt på spørgsmål fra køen af børn og unge.
Deltagere fulgte imponeret med på storskærm, mens Fortnite-spilleren ‘Jarl’ gjorde det af med sine modstandere.
Læs mere her på Esport Spillerforeningens hjemmeside